Web zaměřený na obsedantně kompulzivní poruchu a OCD fórum

JEDEN ZPŮSOB, JAK UKLIDNIT ÚZKOSTNOU MYSL

Aby naši předci mohli přežít, vyvinul náš mozek neustálý vnitřní pramen neklidu. Přichází jako tichý šepot, který nás udržuje v neustálém skenování vnitřního a vnějšího světa a hledá známky problémů. Tento tichý hlásek v pozadí je pro většinu lidí tak automatický, že už si ho ani neuvědomujeme.

Dokážete se nacítit na napětí ve svém těle, které má být od pradávna naší ochranou? Stále tady je. Můžete ho vnímat například jako ostražitost vůči svému okolí, k jiným lidem, cizincům, nebo jako blok proti úplnému uvolnění, které by mohlo zničit tuto stráž a přimět ji odejít.  

Tak je náš mozek naprogramovaný. Ale zatímco toto primární nastavení mozku je výhodné pro opici, kterou tak přirozeně chrání před predátory, pro člověka je naopak zhoubné. Oslabuje naši pohodu, živí úzkosti a depresi a nutí nás odvracet se od věcí, na kterých nám záleží. Toto tvrzení našeho mozku je založeno na lži. Nepokoj v našem podvědomí ve skutečnosti neustále šeptá do vašeho mentálního ucha: „Nejste v bezpečí, jste obklopeni hrozbami, nikdy si nemůžete dovolit polevit v ostražitosti.“ 

Podívejte se však na tento okamžik zblízka – právě teď jste v zásadě v pořádku. Nikdo na vás neútočí, nejste nemocní, na místě, kde právě pobýváte, není krize. Věci nemusí být zdaleka dokonalé, ale uprostřed toho všeho, co se prožíváte, a honí se vám hlavou, jste v pořádku.„Právě teď“, máme na mysli v tuto chvíli. Když se naše mysl zaměří do budoucnosti, trápíme se a plánujeme. Když naše mysl naopak zaměří do minulosti, nenávidíme se a litujeme. Nitky strachu jsou vpleteny do mentálních tapisérií minulosti a budoucnosti. Pokud vás trápí úzkosti a deprese, buďte co nejvíce v přítomnosti. 

Znovu se tedy podívejte na ten krátký časový úsek, kterým přítomnost je. Jste právě v tuto chvíli v zásadě v pořádku? Dýcháte? Bije vám srdce?

Funguje vaše mysl? V každodenním životě, zatímco vykonáváte různé činnosti, máte po celou dobu přístup k základnímu smyslu, kdy víte, že jste ve skutečnosti v bezpečí a vše je v pořádku. Přitom neignorujete skutečné hrozby nebo problémy a nepředstíráte, že je všechno perfektní, když zkrátka není. Uprostřed toho všeho obvykle víte, že jste ve skutečnosti v pořádku, právě teď. Neuropsycholog Dr. Rick Hanson tento základní smysl ve své knize „The Anxiety First Aid Kit“ (Lekárnička – první pomoc  proti úzkosti) označuje jako „fundamental sence of all-rightness“.   

Všímejte si toho několikrát denně. Možná budete chtít více jistoty, lásky nebo kečupu ke svým hranolkám. Nebo můžete chtít méně bolesti nebo jste možná přišli o práci. To vše jsou rozumné důvody. Ale pod tím vším, pod vašimi touhami a aktivitami, je absolutní čisté bytí a vědomí, které jsou právě teď v pořádku.

Všimněte si, že jste v pořádku, právě teď, a možná si to řekněte jemně ve své mysli.

Když řídíte, řekněte si: „Jsem v pořádku, právě teď.“

Když si s někým povídáte třeba přes prostřednictvím videohovoru, řekněte si: „Jsem v pořádku, právě teď.“

Když píšete e-maily nebo ukládáte dítě do postele, řekněte si: „Jsem v pořádku, právě teď.“

 Všimněte si, že i když se teď cítíte dobře, stále můžete normálně fungovat a řešit problémy. Strach, že se stanou špatné věci, pokud si dovolíte cítit se v pořádku, je neopodstatněný. I když se někde vzdálený hlas obav ozývá, už víte, že mu nemusíte stále naslouchat. Nemusíte mít obavu cítit se dobře. 

Někdy samozřejmě v pořádku nejste. Možná se stalo něco strašného, ​jste zranění nebo je vaše mysl velmi rozrušená. V tuto chvíli udělejte vše, co můžete, abyste tuhle bouři zvládli. Ale jakmile to bude možné, všimněte si, že jádro vašeho bytí je zase v pořádku, jako klidné místo hluboko pod vodou, daleko od hurikánu, který řádí nad mořem.  Uvědomit si, že jste ve skutečnosti v pořádku. Právě teď, v tuto chvíli, neznamená toto tvrzení jen pouhé zakrývání skutečnosti hezkým závojem. Místo toho znáte jednoduchý, ale hluboký fakt, který je skutečný: „V tuto chvíli jsem v pořádku.“Cítíte pravdu ve svém těle – hlouběji než strach – jste v pořádku. Uvědomujete si, že vaše mysl funguje dobře, bez ohledu na to, jak nesourodý a mnohdy nepříjemný je obsah, který v ní víří. 

Pokud přijmete za vlastní tento základní smysl, který vám říká, že jste v pořádku, získáte mocný nástroj, jak budovat pohodu, ale také jak otevřít další možnosti a prameny nejen ve svém mozku, ale v celém životě.

Zdroj: Kniha „The Anxiety First Aid Kit: Quick Tools for Extreme, Uncertain Times“ (Lékárnička – první pomoc proti úzkosti: Rychlé nástroje pro extrémní, nejisté časy)Autoři:  Rick Hanson PhD, Matthew McKay PhD , Martha Davis PhD Vydavatelství: © 2020 New Harbinger Publications

One way to calm an anxious mind: Notice when you’re doing OK | (ted.com)

Poslechněte si vyprávění neuropsychologa Dr. Ricka Hansova na TEDxMarin: Hardwiring happiness: Dr. Rick Hanson at TEDxMarin 2013 – YouTube

Připravila: Romana Kršňáková 

SDÍLET:
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Vložené zpětné vazby
Zobrazit všechny komentáře
Prelož web do slovenčiny »
Omlouváme se, ale tento fragment nelze kopírovat
0
Přejete-li si, pak tento článek můžete komentovatx
()
x